Kennismaking Norsa 13 februari - Reisverslag uit Paarl, Zuid-Afrika van Alexander - WaarBenJij.nu Kennismaking Norsa 13 februari - Reisverslag uit Paarl, Zuid-Afrika van Alexander - WaarBenJij.nu

Kennismaking Norsa 13 februari

Door: Alexander en Ingrid

Blijf op de hoogte en volg Alexander

25 Februari 2014 | Zuid-Afrika, Paarl

Na vijf heerlijke dagen in Houtbay zijn we woensdag gearriveerd bij onze accommodatie vlakbij Wellington. We hebben gezwommen met Pinguïns, geslapen in een safaritent tussen de leeuwen en genoten van de zon, rust en elkaar. Het weer in Houtbay was heerlijk; rond de 25 graden met zeewind. Hier is het een stuk warmer, circa 35 graden. Even wennen.

Donderdag zijn we naar het community care center geweest in Wellington. Het center ligt midden in een krottenwijk of township. De ontvangst was hartelijk warm!
We werden opgewacht door blije kinderen. Alle ogen waren gericht op onze hoogblonde Claire, ze werd er verlegen van. Het was bijzonder te zien hoe snel kinderen contact maken. Deze reis heeft Claire soms wat tijd nodig te wennen aan een nieuwe accommodatie of gewoon aan alle indrukken die ze op doet. Hier was het gelijk goed, ze wilde direct bij de kinderen blijven.

In het center zijn we rondgeleid; in de crèche verblijven de kinderen tot 2 jaar, de twee kleutergroepen speelden buiten, in het computerlokaal waren jongeren bezig met het schrijven van hun CV en het zoeken naar vacatures, in de kombuis werd soep gemaakt.
In principe is iedereen welkom na registratie. We hebben gesproken met de leiding en social workers. Iedere social worker is aanspreekpunt voor 15 gezinnen.
Buiten is een Baby Safe. In 't kort: een soort postkluis waarin je een pakket kunt leggen waarna een GPS signaal een medewerker waarschuwt. Daar kunnen baby's veilig te vondeling worden gelegd. Kippenvel.

Na de rondleiding zijn we de wijk ingegaan. Dat was enorm indrukwekkend. Zo veel armoede, zo veel mensen dicht op elkaar. Tussen de krotten in soms ineens een klein mooi aangelegd tuintje met bloemetjes, overal wappert de was en spelen kinderen. In de wijk zien we ook de Forsterhomes van NorSA waar kinderen worden opgevangen.

In het hoofdkantoor hebben we alle kleding gesorteerd op maat zodat het verdeeld kan worden.
Met Alexander zijn de onderhoudswerkzaamheden doorgenomen. Er moeten wat ramen vervangen worden en ze willen graag een boerendeur in de kombuis (houten huisje waar de soep en alle maaltijden worden bereid) zodat niet iedereen in en uit loopt. In de kombuis was het enorm heet dus heeft Alexander voorgesteld een ventilatie systeem te maken.
Ingrid en Claire kunnen wellicht helpen op de crèche of kleuters. Uiteraard wil ik ook graag helpen met de CV's en vacatures. We kijken wel hoe het gaat.

We hebben uitgebreid gesproken met Louise Schietekat, zij is de projectleider.
Resultaatgericht als we zijn wilden we uiteraard weten wat de grote successen waren. Sinds de oprichting in 2006 zijn er inmiddels 7 kinderen naar de universiteit gegaan door de support van NorSA! Dit uiteraard naast het dagelijkse succes door de kinderen en gezinnen te helpen daar waar nodig op dat moment.

Samen met jullie hebben we een bedrag kunnen doneren van
€ 4305!
Namens ons en de stichting Baie Dankie Holland maar uiteraard zeker van van iedereen hier: BAIE DANKIE!!!!
Buren en collega's dank voor het schenken van (gebruikte) spullen die we hebben kunnen verkopen.
En heel veel dank voor de financiële donaties van Litecad, NAM en alle familie, vrienden en collega's. Het komt hier echt goed terecht!
We hebben vandaag al een eerste overleg gehad over de besteding van het geld. Er worden in ieder geval nieuwe matrassen aangeschaft voor de crèche. Ook het opknappen van de kombuis wordt van dit bedraag betaald.

Lieve groet, Alexander, Ingrid en Claire.